André Bonkowski

Utvikler

André er en sosial og trivelig kar som har sansen for enkle løsninger. Han har god oversikt over og interesse for nye teknologier, rammeverk og biblioteker, og samtidig lang erfaring med å gjøre gode vurderinger av når det er riktig for kundene å ta slikt i bruk.

André er en erfaren utvikler med en forkjærlighet for funksjonell programmering og sterkt typede språk. Han setter pris på hvordan disse tilnærmingene forbedrer kodekvaliteten og effektiviteten i utviklingsprosessen.

Favorittspråk for tiden er Rust, hvor også sikkerhet er satt i høysetet. André er nøyaktig og ærgjerrig, og setter sin ære i å levere kode av høy kvalitet.

Teknologi

Favoritter for tiden:
Bruker på jobben:
Vil lære mer:

Andrés anbefalinger

Point·Free

En videoserie som utforsker praktisk funksjonell programmering og Swift. Serien tar for seg forskellige temaer, alt fra algebraiske datatyper, avansert bruk av protokoller, avhengigheter, samt at vi får følge med hvordan Composable Architecture biblioteket kom til, samt forbedringene av dette etter hvert som Swift har utviklet seg.

Besøk Point·Free
Learn You a Haskell for Great Good!

Etter å ha jobbet med Clojure og ClojureScript i lengre tid så ble jeg interessert i hvordan det var å programmere i et sterkt typet funksjonelt språk. Haskell da kanskje det første språket man tenker på. Jeg har ikke vært i et prosjekt hvor Haskell er benyttet, men konseptene er universelle og nyttige, og boken er lettlest og morsom.

Info om boken
The Pragmatic Programmer: From Journeyman to Master
Software craftsmanship

Denne boken kom ut allerede i 1999, så noen av teknologiene som er benyttet som eksempler er litt utdaterte, men budskapet i boka er fortsatt i høyeste grad aktuelle.

Oppdatering: Jeg har hørt på 2 utgave av denne boken som lydbok. I tillegg til å være oppdatert, så er den også tilpasset lydbok-formatet, noe som fungerte veldig bra.

Info om boken

André snakker gjerne om

Fotball

Kevin Keegan var min store helt som guttunge, og har siden det holdt med Liverpool. I tillegg til å se på fotball, så spiller jeg både på et old-boys lag samt sammen med en gjeng gamle naboer.

Krav Maga

Krav Maga er et israelsk selvforsvarssystem kjent for sin praktiske og effektive tilnærming. Det kombinerer teknikker fra boksing, judo og bryting, og fokuserer på enkle, intuitive bevegelser for å nøytralisere trusler raskt.

Bloggposter

Rust makroer

Jeg antar at du har hørt skrekkhistorier om makroer? De påstås å være kryptiske, vanskelige å forstå og de er lett å misbruke.

Jeg tenkte jeg skulle vise et eksempel på en makro jeg har skrevet og brukt i ett prosjekt for å se hvordan en makro kan se ut i Rust. Etterpå kan vi revurdere om denne påstanden holder vann.

Les artikkel
Rust Lifetimes

Du har endelig kommet i gang med Rust, og du har fått tak på hvordan Borrow Checker fungerer. Nå kan du virkelig sette i gang å kode! Men hva er det som møter deg? En ny kompilatorfeil som sier:

'x' does not live long enough

Det du nå har stiftet bekjentskap med er Rust Lifetimes, så da passer det fint at det er nettopp det vi skal se nærmere på i denne bloggposten.

Les artikkel
Hvordan håndterer man minne i Rust

Rust er det mest populære programmeringsspråket i følge Stack Overflow, men hva er det som er så spesielt med det? Det som først fikk min oppmerksomhet var hvordan man håndterer minne.

Les artikkel

Prosjekter

Kodemaker Systemutvikling AS
Python og Api

Implementasjon av lønnsmodul for Kodemaker med integrasjon mot Tripletex APIet

The Social Gaming Group
Rust, Cargo, Python, Linux og Wireguard

I dette projektet så har André bl.a hatt ansvaret for:

  • Automatisere oppdateringer og installasjoner av operativsystemer og spillprogramvare for Shufl og Darts på fysiske spillmaskiner verden rundt.

  • Oppgradere og utvide eksisterende Python applikasjoner for bilde-håndtering og analyse.

  • Utvikling av “Action-Cam” som gir mulighet til å bestille video replay av viktige spilløyeblikk. Her ble Rust valgt som språk.

  • Neste generasjon av Shufl og Darts. En hovedmodul for kamerakontroll og bildehenting som kunne generere konfigurasjon basert på kameraenes antall og type ble implementert. Denne modulen har også funksjoner for å starte, pause, og stoppe bildeinnhenting, samt justering kamera-instillinger. Spillspesifikke moduler analyserte bildene for endringer i spilltilstanden. Endringer blir kommunisert gjennom modulens endepunkter som interessenter kan bruke for å holde seg oppdatert.

FFL
Swift, SwiftUI, UIKit, Composable Architecture og Firebase

Fantasy Football sjangeren er et stort og voksende marked. FFL som en ny og ambisiøs aktør, ønsker å ta en ledende posisjon. Det skal utvikles et engasjerende, morsomt og svært brukervennlig spill. Da muligheten for å være med på utviklingen av dette produktet dukket opp, var det to av Kodemakers mest fotballgale utviklere som øynet drømmeoppdraget, og André var en av disse.

Kodemaker er ansvarlig for utvikling av app, backend og integrasjon mot 3.parts leverandører av data. Vi er også ansvarlig for å etablere rutiner for CI/CD, devops og utvikling av nødvendige verktøy for administrasjon. Selvfølgelig forventes det av vi bidrar med domenekunnskap og kreative innspill/løsninger som bidrar til et best mulig produkt.

André har hovedsaklig jobbet med iOS appen, som over tid har gått fra å være en AppKit basert app til nå nesten hovedsaklig SwiftUI basert.

Se flere prosjekter

Referanser

Bjørn Nessjøen
CTO, The Social Gaming Group

«André Bonkowski har vært en nøkkelspiller i å håndtere tekniske utfordringer hos The Social Gaming Group (TSGG). TSGG utvikler spill som legger et digitalt lag på toppen av populære utelivsspill som darts og shuffleboard. Disse on-prem spillmaskinene kjører på restauranter distribuert over hele verden, fra Houston i vest til Melbourne i øst. Disse serverne, som da ofte kjører i relativt utfordrende miljøer og er koblet til tidvise ustabile nettverk, krever robust monitorering og vedlikehold. André har vært sentral i å forenkle og automatisere installasjons- og oppdateringsprosessen av disse serverne, hovedsakelig ved hjelp av Ansible. Han har også bidratt med å “dockerifisere” våre sentrale tjenester, noe som forenkler vedlikehold av disse på TSGGs skyservere.

Videre har André arbeidet tett med vår computer vision-ingeniør for å forbedre robustheten i våre eksisterende vision-applikasjoner skrevet i Python. Han har også påbegynt omskrivingen til en samlet vision-applikasjon i programmeringsspråket Rust. Utover sine tekniske ferdigheter, spiller André en viktig rolle i teamdynamikken. Han har vært essensiell i å bygge opp et relativt ungt team, bidrar aktivt til en positiv teamfølelse og skaper en god atmosfære på kontoret. Hans sosiale natur og evne til å bli likt av alle gjør ham til en verdifull medarbeider.

Andrés allsidighet er bemerkelsesverdig. Han er aldri redd for å ta fatt på nye og viktige problemer, og viser en sjelden evne til å tilpasse seg og finne løsninger på tvers av ulike teknologiske og sosiale aspekter i arbeidet.»

Daniel Haukaas
Produkteier, Fantasy Football League

«Det var både gøy og lærerikt å jobbe med André under utviklingen av Fantasy Football League. André er ikke redd for å utfordre ideer og tenker gjerne gjennom ting flere ganger for å få det gjort riktig med én gang, noe jeg syntes var veldig verdifullt. Jeg vil absolutt anbefale André videre.»

Torkel Randem
Økonomi- og utviklingssjef, Animalia.no

«André er en meget dyktig utvikler og en jovial person som jeg hadde gleden av å samarbeide med i Animalia. Han bidro sterkt i arbeidet med å søke etter og implementere ny teknologi i videre-/nyutviklingen av Animalia sine husdyrkontroller og fagsystemer.»

Se flere referanser