Det er viktig med sosiale sammenkomster i en tid med stadig mer bruk av hjemmekontor, og minst halvparten av befolkningen lever med telefonen tett klistret til ansiktet store deler av tiden. Vi i Kodemaker er en gjeng som er glade i sosiale lag. Jeg har tidligere skrevet en blogg om vår Lunsjroulette og nå skal jeg fortelle om et annet påfunn i Kodemaker.

Det skal vel ikke legges skjul på at den gjennomsnittlige utgaven av oss i Kodemaker har et velutviklet konkurranseinstinkt. Vi har over tid utviklet et konsept for Firma-mesterskap som typisk foregår over et års tid.

Som alt annet i verden administreres dette best i et regneark (inntil til vi har laget en app?). Vi deler jo gjerne kunnskap og her har dere vårt verktøy for gjennomføring.

Navnene er selvfølgelig anonymisert, slik at ingen får offentlig skryt, men samtidig kanskje enda viktigere å ikke bli eksponert med fullt navn langt ned på listen…

Resultat

'Helt tilfeldig' bilde av VINNERLAGET fra vårt første møte med fekting. 🥳

Hvorfor er det gøy for alle?

Mesterskapet vårt består av et ukjent antall øvelser ved årets start. Hva det konkurreres i bestemmes i løpet av året, og det er sjelden at noen kommer med en idé som ikke lar seg gjennomføre. Vi prøver å tenke at det er noe alle bør kunne delta på under noenlunde jevne forhold, og forslag om maraton og høydehopp blir klubbet ned (av meg). Alle kan eller vil ikke være med på alt og det er greit. Regelen er at så lenge alle er invitert, så kan det telle som konkurranse i mesterskapet.

I perioden fra eksempelet ble det konkurrert i paintball, fekting, shuffleboard, sjakk, frisbeegolf, dart, escape room og brettspillet Dilemma.

Noe for enhver smak altså.

Resultat

Erfaringer og teknisk gjennomføring

Alle deltakere rangeres fra 1 til antall ansatte pr. konkurranse. De som ikke kan stille får “trøstepoeng”, og de som eventuelt arrangerer og ikke kan delta selv får en poengsum midt på treet blant de som deltar (+ en bøtte med ros).

Vi har holdt på med dette noen år, og fant fort ut at det var kjedelig om noen inntok en suveren ledelse på vårparten. Derfor innførte vi ‘vekting’ av konkurranse, hvor deltakelse og posisjonering ble stadig mer verdsatt utover året. Det er sjelden noe avgjøres før årets siste konkurranse på denne måten.

De siste årene har vi kombinert årets julelunsj med avslutning av Kodemakermesterskapet. Starter da gjerne med en tellende kahoot i forkant av lunsj, og så avslutter vi det hele på en eller annen sosial arena tilrettelagt for konkurranse.

Det hele avsluttes med at en av oss får med seg en upassende stor pokal hjem i løpet av kvelden, og alle har hatt en strålende aften før juleferien kommer og tar oss.

Overraskende ofte en ufortjent seierherre… 🙂 (bilde av tilfeldig vinner fra et annet år)

PS: Hvis du er nysgjerrig på konseptet er det bare å ta kontakt for en prat 🏆